Na de inval van Rusland in Oekraïne op 24 februari 2022 blijkt dat Russische
‘trade mark squatters’ zich merkrechten willen toe-eigenen van Coca-Cola,
McDonald’s, Pampers en Mercedes. Het merkrechtenplatform WIPR meldt dat het
Russische ministerie van economische ontwikkeling dreigt om intellectuele
eigendomsrechten voorlopig niet te erkennen. Het motief daarvoor is het effect
van de westerse sancties te verzachten.
Normaal gesproken treedt een merkengemachtigde natuurlijk op tegen inbreuk op
merkrechten, maar in het huidige Rusland is niets normaal. Zo beeldt een
Russische ondernemer zonder toestemming van de merkhouder de populaire
Britse cartoonfiguur Peppa Pig af. De rechtbank in Kirov legt hem geen
strobreed in de weg. De rechtvaardiging hiervan zoekt de rechter in de westerse
sancties tegen Rusland.
Verschillende Russische ondernemingen vragen nieuwe merken aan, merken die bewust
inbreuk maken op bestaande merkrechten. Zo heeft Biotekpharm-M merkregistraties
aangevraagd voor merken die verdacht veel lijken op Coca-Cola, Mercedes-Benz,
BMW en Adidas. En wat te denken van een aanvraag in Cyrillisch handschrift voor
McDonald’s en het merk McDuck, in Rusland in de volksmond McDonald’s? Dan is er
nog de aanvraag voor het Cyrillische woord Idea (meubelfabriek) in de
merkkleuren en typografie van Ikea. De vraag is of het Russische merkenbureau
deze aanvragen accepteert. Als westerse bedrijven niet op het Russische recht
kunnen vertrouwen, is het onwaarschijnlijk dat ze in dat land nog zaken willen
doen.