Posted on December 15, 2022
Bij de jongere, ‘aanstormende’ generatie raakt het sociale medium Facebook langzaam maar zeker uit de gratie. Liever bezoeken jongeren metaverse-achtige platforms zoals Roblox en Fortnite. Dit zijn virtuele speelwerelden, die vooral vanaf 2020 mede door de coronapandemie een forse groei doormaken. Metaverse is het best te omschrijven als een online wereld waarin de gebruiker talloze activiteiten kan ondernemen. Het is in feite één grote door de computer gegenereerde ruimte, die bestaat uit zeer veel digitale werelden. In de metaverse komen we het begrip Non-Fungible Tokens (NFT’s) tegen.
De Nederlandse vertaling van NFT is ‘niet-vervangbare token’. Het is een digitaal eigendomscertificaat dat onderling niet direct uitwisselbaar is. Het bezit van een NFT geeft de houder het exclusieve eigendom over het betreffende digitale object. Dit kan van alles zijn en variëren van kunst en software tot bijvoorbeeld een horloge. NFT’s bestaan vanaf 2015, worden steeds populairder en steeds meer bedrijven begeven zich op de NFT-markt. Zo verkocht Christie’s in maart 2021 het werk Everydays: The first 5000 van de Amerikaanse cryptokunstenaar Beeple (pseudoniem van Mike Winkelmann) voor 69,3 miljoen dollar. En wat te denken van de eerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey die 2,9 miljoen dollar heeft opgebracht? Het zijn voorbeelden van digitale eigendommen die met NFT’s zijn verkocht. Het is dit element (het exclusieve eigendom) dat NFT’s zo populair maakt omdat het kopers een unieke ervaring biedt die ook nog moeilijk te bereiken is.
De meeste consumentenmerken die NFT’s lanceren, komen de metaverse binnen via samenwerkingsverbanden met gameplatforms. Zo kunnen gamers in een virtuele stad zowel digitale als fysieke artikelen kopen. Je kunt er bijvoorbeeld merkschoenen kopen en zo is ook kunst enige tijd te bewonderen geweest in het gameplatform Roblox.
Merkenrecht en metaverse
Een interessante vraag is of er sprake is van merkinbreuk als een derde een ingeschreven merk in de metaverse gebruikt zonder toestemming. Het is namelijk maar de vraag of digitale producten of diensten hetzelfde zijn als niet-digitale producten of diensten. Merkkleding in de metaverse is immers iets anders dan fysieke kleding; het is software en die valt in een andere klasse. Om hierop in te spelen, komt er per 1 januari 2023 een aanpassing in de Nice-classificatie. Deze classificatie dient om bij een merkaanvraag de betreffende producten en diensten in de juiste klassen onder te kunnen brengen.
De aanpassing in de Nice-classificatie opent een deur voor merkhouders om hun merken in te schrijven voor de nieuwe digitale wereld. Het biedt de merkhouder ook bescherming tegen derden die zonder toestemming digitale merkgoederen namaken en verkopen als NFT’s. Dit betekent eveneens dat er voor veel merken nieuwe aanvragen nodig zijn om de bescherming uit te breiden, zodat ze ook beschermd zijn in de metaverse. De ontwikkelingen in de metaverse bieden nieuwe kansen voor velen en dus ook voor merken. Het Bureau voor Intellectueel Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) neemt hierin het voortouw. De toekomst moet uitwijzen hoe zich dit verder ontwikkelt.
Wilt u meer weten over de metaverse en hoe u uw merk het beste in de metaverse beschermt? Neem contact met ons op voor een luisterend oor, een goede kop koffie en/of een gedegen advies.