Merkuitspraak

Posted on November 16, 2023

De Crompouce

De veel besproken Crompouce, een doorgesneden croissant met room ertussen en gedoopt in glazuur, heeft recent veel teweeg gebracht in merkenland. Op alle social media platforms was dit onderwerp trending. Zelfs de jongeren onder ons vonden (of vinden) er ook iets van. Wat was er nu eigenlijk aan de hand?

Voor diegene die het nog niet weet, leggen wij het kort uit. De Utrechtse bakker Ulrika Menig beweert de Crompouce, een kruising tussen een tompouce en een croissant, als eerste te hebben bedacht. Na de hype over de Crompouce op TikTok, zag menig bakker er ook wel brood in om de Crompouce te gaan verkopen. De Utrechtse bakker was ‘not amused’. Zij had namelijk het merk CROMPOUCE geregistreerd voor klasse 30 (bakkerijproducten).

Om de merkregistratie van Crompouce te bekijken klik hier.

Op basis hiervan probeert de Utrechtse bakker het gebruik van het teken Crompouce te verbieden, tenzij men een licentie afneemt voor het gebruik. De merkjuristen hebben hier verschillende ideeën over. Is Crompouce in korte tijd namelijk niet een soortnaam geworden, of staat de bakker inderdaad sterk? De tijd zal het leren, veel verkopers kiezen in ieder geval eieren voor hun geld en gebruiken voortaan de aanduiding tompouce croissant.