Russische kaping

Posted on July 27, 2022

Na de inval van Rusland in Oekraïne op 24 februari 2022 blijkt dat Russische ‘trade mark squatters’ zich merkrechten willen toe-eigenen van Coca-Cola, McDonald’s, Pampers en Mercedes. Het merkrechtenplatform WIPR meldt dat het Russische ministerie van economische ontwikkeling dreigt om intellectuele eigendomsrechten voorlopig niet te erkennen. Het motief daarvoor is het effect van de westerse sancties te verzachten.

Normaal gesproken treedt een merkengemachtigde natuurlijk op tegen inbreuk op merkrechten, maar in het huidige Rusland is niets normaal. Zo beeldt een Russische ondernemer zonder toestemming van de merkhouder de populaire Britse cartoonfiguur Peppa Pig af. De rechtbank in Kirov legt hem geen strobreed in de weg. De rechtvaardiging hiervan zoekt de rechter in de westerse sancties tegen Rusland.

Verschillende Russische ondernemingen vragen nieuwe merken aan, merken die bewust inbreuk maken op bestaande merkrechten. Zo heeft Biotekpharm-M merkregistraties aangevraagd voor merken die verdacht veel lijken op Coca-Cola, Mercedes-Benz, BMW en Adidas. En wat te denken van een aanvraag in Cyrillisch handschrift voor McDonald’s en het merk McDuck, in Rusland in de volksmond McDonald’s? Dan is er nog de aanvraag voor het Cyrillische woord Idea (meubelfabriek) in de merkkleuren en typografie van Ikea. De vraag is of het Russische merkenbureau deze aanvragen accepteert. Als westerse bedrijven niet op het Russische recht kunnen vertrouwen, is het onwaarschijnlijk dat ze in dat land nog zaken willen doen.