Posted on August 22, 2025
Informatie voor merkeigenaren in het digitale tijdperk
Wilt u als ondernemer grip houden op uw merk in de online wereld? Dan is het slim om niet alleen uw merk, maar ook uw domeinnamen goed te beschermen. Domeinnamen en merkrechten zijn niet hetzelfde, maar ze grijpen wel stevig in elkaar. Met een slimme strategie voor beide staat u sterker en voorkomt u onverwachte problemen – én kosten – in de toekomst.
Domeinnamen en merkrechten: apart, maar toch verbonden
Domeinnamen zijn simpelweg adressen op het internet die bezoekers naar uw website leiden. Merkrechten daarentegen geven u het exclusieve recht om een naam of logo te gebruiken voor uw producten of diensten. Een domeinnaam registreren betekent niet automatisch dat u ook het merk mag gebruiken – en andersom. Iemand anders kan het merk bezitten dat u als domeinnaam heeft vastgelegd, of u heeft het merk en iemand anders de domeinnaam.
Het is zeker verstandig om uw domeinnaamstrategie af te stemmen op uw merkstrategie. Door belangrijke domeinnamen op tijd vast te leggen, voorkomt u dat u later diep in de buidel moet tasten om deze alsnog te krijgen, of erger: dat uw klanten naar een concurrent worden doorgestuurd.
Het grote domeinlandschap
Het domeinenlandschap is enorm en blijft groeien. Er zijn inmiddels meer dan 2.000 topleveldomeinen (TLD’s), zoals .com, .org, .nl, maar ook allerlei nieuwe extensies. Elk jaar komen er TLD’s bij en verdwijnen ook weer. U kunt onmogelijk elke combinatie of variatie voor uw merk vastleggen. Focus daarom op de belangrijkste domeinen: denk aan het hoofdmerk, grote productnamen en de extensies van landen of markten waar u actief bent of wilt worden.
Wanneer wordt een vergelijkbare domeinnaam een risico?
Het feit dat er een domeinnaam is die op uw merk lijkt, hoeft geen ramp te zijn. Maar zodra die domeinnaam wordt gebruikt om klanten af te pakken, concurrenten te helpen of uw reputatie te schaden, is het tijd om in actie te komen. Denk bijvoorbeeld aan een domein dat uw merknaam gebruikt om verwarring te zaaien of negatieve informatie te verspreiden. In zulke gevallen kunt u vaak actie ondernemen om dit tegen te gaan, zeker als u zelf over een geregistreerd merk beschikt.
Geschiloplossing bij domeinnamen
Voor de meeste grote domeinextensies (zoals .com, .org en veel land-extensies) bestaan snelle en effectieve procedures om domeinnaamgeschillen op te lossen. Kunt u aantonen dat een domein te kwader trouw is geregistreerd en uw merkrechten schendt, dan kun u de registratie laten verwijderen of het domein op uw naam laten zetten.
Let op: niet alle landen hebben zo’n systeem. In Duitsland (.de) en Oostenrijk (.at) moet u naar de rechter als u een domeinnaam wilt terugvorderen. Dat kan duur en tijdrovend zijn, dus het is slim om relevante domeinen in die landen op tijd vast te leggen.
Jouw eigen domeinnamenstrategie
Wat registreren? Zorg dat u domeinnamen overeenkomen met uw belangrijkste merken en producten. Begin bij het hoofdmerk (‘huismerk’) en leg eventueel belangrijke productnamen ook vast. Zo houdt u grip op uw online identiteit.
Wanneer registreren? Hoe vroeger, hoe beter! Registreer domeinnamen vóórdat u een merk aanvraagt, een product lanceert of een fusie aankondigt. Zo voorkomt u dat slimme ondernemers of domeinhandelaren u voor zijn.
Waar registreren? Richt u op de belangrijkste generieke extensies (.com, .org, .net) én de landextensies van landen waar u nu of later zaken doet of wil gaan doen. Denk vooral aan landen zonder goede geschiloplossing, zoals Duitsland en Oostenrijk.
Wie beheert uw domeinportfolio?
Zorg dat er binnen uw organisatie duidelijk is wie verantwoordelijk is voor het beheer van de domeinnamen. Domeinen kunnen ongemerkt verlopen als niemand ernaar omkijkt. Of het nu de juridische afdeling, IT of finance is: zorg voor goede communicatie, zodat de merknamen en domeinnamen op elkaar zijn afgestemd en u niet te laat bent met vastleggen. Het is geen overbodige luxe: denk aan het incident waarbij Mattel per ongeluk wicked.com op speelgoedverpakkingen zette, in plaats van wickedmovie.com. Een pijnlijk voorbeeld van hoe belangrijk goed beheer en interne afstemming zijn!
Waarom proactief zijn loont
Domeinnamen beschermen is een belangrijk onderdeel van een merkstrategie. Zodra u de belangrijkste domeinen heeft veiliggesteld en het beheer goed is geregeld, kost het weinig extra moeite. Maar als dat niet het geval is, kan het flink in de papieren lopen – of de reputatie een flinke deuk bezorgen.
Samenvatting
Kortom: elke organisatie die online actief is, heeft baat bij een heldere domeinnaamstrategie. Domeinnamen en merkrechten zijn verschillend, maar horen in de praktijk bij elkaar. Registreer belangrijke domeinen op tijd, koppel ze aan uw merkportfolio, wijs een verantwoordelijke aan en communiceer intern goed voordat u iets aankondigt. De beperkte tijd en kosten die u hierin moet steken, leveren rust én bescherming op.
Wilt u hulp met de domeinnaamstrategie of heeft u vragen over merkbescherming? Neem dan gerust contact met ons op. In de snel veranderende digitale wereld bent u met een doordachte strategie altijd beter voorbereid!