• Home
  • Nieuwsbrieven
  • Lewis Hamilton niet bekend genoeg en verliest merkengeschil tegen horlogemerk Lewis Hamilton

Lewis Hamilton niet bekend genoeg en verliest merkengeschil tegen horlogemerk Lewis Hamilton

Posted on June 14, 2024

Lewis Hamilton is een van de meest succesvolle Formule 1-coureurs aller tijden. Toch lijkt hij niet bekend genoeg om zijn naam als EU merk te kunnen laten registreren. Dit is een zaak die in 2015 is gestart en al negen jaar voortduurt, maar eind 2023 is er dan toch een beslissing gekomen

Het gaat hier over de vraag of de houder van het oudere merk HAMILTON, geregistreerd voor o.a. horloges, met succes bezwaar kan maken tegen de nieuwe aanvraag van het merk LEWIS HAMILTON welke onder andere ook is aangevraagd voor polshorloges.

De houder van het merk HAMILTON is van mening dat het merk LEWIS HAMILTON teveel op het merk HAMILTON lijkt en er gevaar bestaat voor verwarring tussen de merken. Daarom wordt bezwaar ingediend tegen de EU aanvraag.

Als verdediging voert de houder van het merk LEWIS HAMILTON aan dat er geen gevaar voor verwarring is, aangezien LEWIS HAMILTON een zeer bekende persoonlijkheid is.

Het EU bureau neemt een beslissing en de aanvraag van het merk LEWIS HAMILTON wordt geweigerd.

De houder van het merk LEWIS HAMILTON laat het er niet bij zitten en dient een ‘appeal’ tegen de beslissing in. De houder voert aan dat volgens de jurisprudentie bekende personen een bijzondere bescherming genieten bij het aanvragen van merken. Wanneer hun naam wordt herkend, neutraliseert deze herkenning elke gelijkenis met een overeenstemmend teken, waar onder normale omstandigheden sprake van verwarringsgevaar zou zijn geweest.

Voorwaarde hiervoor is dat Lewis Hamilton beroemd was in de gehele EU op de datum van indiening van de aanvraag van het merk LEWIS HAMILTON, dat wil zeggen op 14 juli 2015.

De uiteindelijke conclusie van de board of appeal is dat uit het bewijsmateriaal niet kan worden geconcludeerd dat Lewis Hamilton op de datum van de aanvraag in 2015 een beroemd persoon was in een aanzienlijk deel van de EU. De bekendheid wordt om die reden buiten beschouwing gelaten. De board of appeal oordeelt dat er gevaar voor verwarring bestaat tussen de twee merken, omdat deze overeenstemmen en voor overeenstemmende waren en diensten zijn geregistreerd.

Deze beslissing laat opnieuw zien, hoe moeilijk het is om een reputatie in een aanzienlijk deel van de EU te bewijzen.